donderdag 5 maart 2009

Hot News!

De economische recessie zorgt voor onverwachte partners in crime voor de Nederlandse toeristisch-recreatieve sector. Staatssecretaris Heemskerk heeft vandaag de Nederlanders opgeroepen om toch vooral in eigen land op vakantie te gaan, goed voor de eigen economie. Samen het Wilhelmus zingend staan we op de camping. De ANVR heeft meteen een persbericht de deur uit gedaan. Woedend zijn ze, zo laten ze weten.

Feit is dat onze sector "hot news" is. Of dit nu komt door de recessie of niet, er is meer aandacht dan in heel veel jaren voor vakantie in eigen land. Als ik kijk in mijn omgeving zie ik het ook. Niet Nieuw- Zeeland, maar Zeeland (of een andere Nederlandse bestemming) is het credo. Of het komt omdat ik met net-afgestudeerden omga die het geld hard nodig hebben, of omdat vakantie in eigen land hip is weet ik niet zeker. Maar ik durf te beweren dat van het laatste sprake is.

"Denkend aan Holland zie ik een breed aanbod vakantievertier traag in het oneindig laagland staan (vrij naar Hendrik Marsman)." Met andere woorden, volgens mij wordt het langzaam duidelijk dat er enorm veel te vinden is in ons eigen kikkerlandje. Ondanks dat ik soms best een beetje last heb van grootheidswaan, durf ik niet te beweren dat mijn vrienden dichter bij huis blijven omdat ik altijd praat over de leuke campings van RECRON-leden. Maar ik hoop wel dat het een beetje heeft geholpen, want dan moeten we doorgaan!

Even terug naar de recessie. Ik ben ervan overtuigd dat de gevolgen voor een deel zo ernstig zijn, omdat we het elkaar aanpraten. De media wordt al vaak als dader aangewezen, zij brengen immers het negatieve nieuws. Te vaak echter wordt vergeten dat de ontvanger de boodschap wel moet geloven, kennelijk doen we dat. De gedachte dat een overtuigend gebrachte boodschap kan zorgen voor een gevolg, ofwel de self-fulfilling prophecy, biedt perspectieven voor ons.

De oproep waarmee ik deze blog eindig is de volgende: zorg voor de self-fulfilling prophecy voor onze sector. Roep tegen iedereen die maar wil luisteren dat je van al je vrienden en kennissen hoort dat ze op vakantie gaan in eigen land. Niet om het land te steunen (al is het een bijkomend voordeel), maar omdat het meer dan leuk is en omdat er geweldig veel te doen is! Laten we hopen dat daarmee iedereen die nog niet zover was de vakantie in eigen land gaat boeken!

P.s. Wim, dank voor de inspiratie! En Claire, de volgende keer gebruik ik jouw tip als inspiratiebron. En voor alle anderen: ik kan altijd inspiratie gebruiken.

1 opmerking:

Holiday Media zei

Als je de reacties op het interview met staatssecretaris Heemskerk en het antwoord van de ANVR leest, merk je dat vakantie in eigen land voor een grote groep Nederlanders niet is weggelegd. Sommigen lezen "vakantie in eigen land" zelfs als "thuisblijven" en beseffen niet eens dat Nederland ook volop recreatie mogelijkheden heeft.

Ik denk daarom dat het belangrijk is om niet onnodig veel tijd, geld en energie te stoppen in (imago)campagnes om massa's mensen te bereiken. Juist de doelgroep die enigszins open staat voor een binnenlandse vakantie moet je zien te benaderen en interesseren.
Een "Aqua" gezin uit het Gastvrij Nederland onderzoek dat tijdens de bouwvak een keer in eigen land blijft? Of "Paarse" mensen die als extra uitje voor Nederland kiezen in plaats van een buitenlandse stedentrip?

Ik ben ook erg benieuwd hoe www.defamilielekkerweg.nl uitpakt!