maandag 19 december 2011

Gaan we samen voor een lean mean marketingmachine?

Onlangs werd ik door een boekingssite gebeld. Of ik even wilde tekenen voor afdracht van commissie in 2012, gemiddeld slechts 14% per boeking. Ik viel bijna van mijn stoel!

De marges in de verblijfsrecreatie staan onder druk dankzij allerlei factoren: stijgende kosten, gelijkblijvende of dalende prijzen en uitbesteding van onze marketingactiviteiten aan derden. We besteden onze marketing uit aan allerlei branchevreemde vogels zoals Belvilla, Bookings.com, Vakantieveiling en ga zo maar door. We hebben geen alternatief dus betalen we morrend de hoge commissiepercentages.

In 2010 stelde RECRON voor aan de leden: Laten we het heft (en de marges) weer in eigen hand nemen door zelf een goede marketingmachine op te tuigen. Gelukkig vonden de leden dit een goed idee en kreeg RECRON toestemming dit verder uit te werken.

Tijdens de ALV van RECRON in november 2011 werd een klein tipje van de sluier opgelicht rondom het marketingbedrijf dat RECRON naast haar verenigingsactiviteiten gaat oprichten. We waren met z'n allen getuige van een bijzondere verloving tussen Telegraaf Media Groep en RECRON! Zij tuigen samen diverse communicatiekanalen op met daarachter een breed en diep database met informatie over recreëren in Nederland. Via de kanalen kan de consument al in 2012 zijn of haar dagje uit of vakantie boeken. De ondernemer draagt een marktconforme commissie af. De inkomsten investeert RECRON opnieuw in de marketingactiviteiten.

Het plan van RECRON klinkt mij als muziek in de oren: dezelfde of minder marketinguitgaven én terugvloeiende geldstromen naar de branche! Samenwerken is echter cruciaal binnen dit plan. En laat onze branche daar nou net niet in uitblinken... (ik refereer hier graag even aan de benchmark)

Zonder goede en complete content, die door de ondernemers aangeleverd én up to date gehouden dient te worden, is elke vorm van een marketingmachine gedoemd te stranden in een dure inhoudsloze huls. En de consument boekt vrolijk voor €1 een overnachting in hotel Bijnavoorniks aan Zee via Vakantieveiling.nl.

Daarom wil ik u vragen, uit naam van de branche, om in 2012 vooral samen te werken met uw collega's. En om snel op te hangen als uw boekingskanaal u 14% commissie wil aftroggelen!

Geen opmerkingen: